حیطه های شناختی و سطوح مختلف یادگیری
هنرستان غیردولتی نوآوران چابهار(مجتمع آموزشی نوآوران)
مجتمع آموزشی پسرانه غیردولتی نوآوران شهرستان چابهار
درباره وبلاگ


مجتمع آموزشی پسرانه غیردولتی نوآوران چابهار دردوره آمادگی و ابتدایی ومتوسطه نظری دوره اول و دوم(روزانه ) وهنرستان (شاخه کاردانش) فعالیت دارد، موسس مجتمع مهندس سیامک جهانتیغ و مدیریت مجتمع بر عهده مهندس سعید جهانتیغ (نماینده موسس) می باشد. آدرس :گلشهر بلوار علي ابن ابيطالب(ع) نبش خ خاور نلفن دبستان:35335826-054 تلفن هنرستان:35333405-054
آخرین مطالب
نويسندگان

 

حیطه شناختی شامل :

دانش – درک وفهم- کاربرد- تجزیه ئ تحلیل – ترکیب – ارزشیابی  می شود

 

1-   دانش: از دانش آموز انتظار می رود که همان چیزهایی را که آموخته است عینا و به طور حفظی باز پس دهد.نمونه هدفهای شناختی مربوط به طبقه دانش :

-         تعریف اصطلاحات فنی با ذکر مشخصات ، خواص یا ارتباط آنها.

-         دانش حقایق زیستی مهم و عملی درباره سلامتی ، شهروندی و سایر نیازهای بشری

-         دانش مقیاسات و علائم قراردادی نقشه ها و نمودارها

-         دانستن روندهای تاریخی یک کشور از 50 سال پیش تا کنون

-         یادآوری نظریه های عمده درباره فرهنگهای معین .

-         دانش فنون و روشهایی که دانشمندان برای یافتن راه حل مشکلات جهانی به کار می برند.

نمونه سوالهای آزمون طبقه دانش


 

نمونه سوالهای آزمون طبقه دانش

-         غزوات حضرت محمد را نام ببرید.

-         خواص هوا را بنویسید.

-          نام شکل های زیر را بنویسید.

-         قطب ها آهن ربا را معمولا به این نام می نامند: الف – مثبت و منفی     ب- قرمز و آبی

-         مراحل رشد مگس عبارت است از : لارو- تخم – شفیره مگس کامل

                                                    شفیره – لارو- تخم – مگس کامل

کدامیک از تغییرات زیر شیمیایی است؟ تبخیر الکل – یخ زدن آب – سوختن نفت – ذوب شدن موم

 

1-   درک وفهم ( فهمیدن ) : از دانش آموز انتظار می رود که با مشاهده هر آزمایش فیزیکی ، آن را بفهمد و به جزییات احاطه یابد ، یا در گردشهای علمی به ترکیبات زمین شناسی پی برد. همچنین از مشاهده بناها و ویژگی های معماری معنای احساسی آن را دریابد.. به طور کل دانش آموز باید جریانهای آموزشی پیرامون خود مانند سخنان معلم ، بحثهای کلاس ، مطالب کتاب ، آزمایشهای علوم و غیره را درک کند.

نمونه هدفهای شناختی در طبقه درک وفهم :

-     توانایی برگردانیدن یا تبدیل علائم رمزی به علامتهای کلامی ( گفتاری – نوشتاری ) مانند نقشه خوانی ، و خواندن جدول ها ، نمودارها و غیره..

-         توانایی فهمیدن معنی واژه های خاصی که در شعر به کار می رود

-          توانایی تفسیر انواع گوناگون معلومات اجتماعی

-          توانایی نتیجه گیری و استنباط فروی از مطالب گفتاری یا نوشتاری

 

نمونه سوالاتی از طبقه درک وفهم

-         در بیت زیر قافیه کدام است

-          جمله زیر را به فارسی ترجمه کنید

-          سپاه ایران به این دلیل در دشت چالدران شکست خورد که : الف ......ب.......ج ......

-         کدام یک از عبارات زیر بهترین تعریف اصطلاح " رویکرد " است

-         معنی اصطلاحات زیررا بنویسید.

2-     کاربرد: اغلب شنیده ایم که معلمان می گویند : اگر دانش آموز واقعا مطلبی را بفهمد می تواند آن رابه کار بندد.

نمونه هدفهای شناختی در طبقه کاربرد:

-         کاربرد اصطلاحات و مفاهیم علمی مربوط به سایر مقالات در مقاله ای که راجع به پدیده ای در دست تهیه است

-         به کار بردن اصول روانشناسی در مشخص کردن ویژگی های یک موقعیت جدید اجتماعی

-          کسب مهارت در به کار بردن قوانین توارث مندل در کشفیات تجربی مربوط به مسائل ژنتیک گیاهی

نمونه سوالهای آزمون طبقه کاربرد

-         هریک از واژه های زیر را دریک جمله به کار برید:  ایثار – خردمند- دوست می دارم

-     چهار جهت اصلی مدرسه خود را به کشیدن یک نقشه مشخص کنید . در نقشه ای که رسم می کنید خیابانها و ساختمان های اطراف مدرسه را نشان دهید.

-      فردی به علت بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان به پزشک مراجعه میکند احتمالا پزشک ، مصرف چه موادی را به او توصیه می کند: مواد ویتامین دار  - املاح معدنی – مواد کلسیم دار

-         چنانچه دمای بدن به 18 درجه سانتیگراد کاهش یابد چه تغییری در بدن رخ می دهد؟ ( می تواند به صورت تستی باشد)

 

3-   تجزیه و تحلیل : بیشتر بر معنی و منظور مطلب تکیه می شود.دراین طبقه بر تقسیم کردن مباحث یا پدیده ها به اجزای تشکیل دهنده آنها و نیز برکشف روابط اجزا و طریقه سازمان بندی آنها تاکید می شود.از دانش آموز انتظار می رود که مطلب مورد نظر را به اجزای تشکیل دهنده آن تقسیم کند تا اینکه عناصر آن شناخته شود. در سطح دوم وی باید روابط بین عناصر را مشخص سازد تا روابط  بین آنها معلوم گردد.

نمونه سوالهای آزمون طبقه " تجزیه و تحلیل"

-         کلمه های زیر از چه بخشها و صداهایی تشکیل شده اند؟ استکان – بازرگانان – صبحانه

-         نقشه ایران را بکشید و محدوده ی استانهای غربی کشور را روی آن مشخص کنید.

-         یک سال شمسی را به اجزای کوچکتر تقسیم کنید.

-          چرا شباهتهای یک خرگوش به گربه بیشتر است تا به کبوتر؟

-         گالیله نتایجی برای سقوط آزاد استخراج کرد کدام یک از اظهارات زیر یک فرض تلویحی برای این استخراج به شمار میرود؟

الف) سطوح فاقد نیروی اصطکاک اند

ب) اشیا با شتاب ثابت سقوط می کنند

ج) مقاومت هوا در سقوط آزاد ناچیز است

 

4-     ترکیب : عبارت است از به هم پیوستن عناصر و اجزا به منظور تشکیل یک واحد کل .

 نمونه سوالات آزمون طبقه " ترکیب"

 - درباره یکی از موضوع های زیر انشا بنویسید         فایده ورزش – نقش هنر در زندگی

- دمای هوا را به مدت 5 روز متوالی با درجه سانتیگراد اندازه گرفته ، نمودار تغییر درجه حرارت هوا را طی این مدت رسم کنید.

 

6-ارزشیابی : عبارت است از داوری و قضاوت درباره ارزش اندیشه ها ، کارها ، راه حل ها ، روشها ، مواد و غیره ....

نمونه سوالهای آزمون طبقه " ارزشیابی "

-         جمله های زیر را با هم مقایسه کنید و صحیح ترین جمله را انتخاب کنید.

الف) در مدارس ما همه چیز می آموزند به جز فارسی

 ب) درمدارس ما بجز فارسی همه چیز می آموزند

- استانهای خوزستان و گیلان را از نظر محصولات کشاورزی با هم مقایسه کنید.و کدامیک در اقتصاد کشور اهمیت بیشتری دارند.؟

- از مقایسه جنگهای احد و خندق چه نتیجه ای می گیرید


پیوندهای روزانه
پيوندها


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 33
بازدید ماه : 170
بازدید کل : 52804
تعداد مطالب : 246
تعداد نظرات : 84
تعداد آنلاین : 2



معلمی شغل انبیاست.